Karakterfeest

Voorbije activiteiten

09/03/2024
Prijs Vlaanderen voor Geschiedkundige Wetenschappen toegekend aan Wendy Wauters

Wendy Wauters kreeg de prijs voor haar doctoraatsstudie De beroering van de religieuze ruimte. De belevingswereld van kerkgangers in de Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwekerk, ca. 1450-1566. De prijsuitreiking, met een lezing door de laureate, vindt plaats in Kortrijk op 9 maart om 10.30 (KULAK Gebouw A, Auditorium 139).

15/11/2023
Schouwburg Leuven
Tweede Karakterfeest: Trilogie van de angst

Faalangst, statusangst, controleangst … Angst lijkt vandaag alomtegenwoordig te zijn, in allerhande vormen en gradaties. Maar hoe zit dat eigenlijk met die “culture of fear”? Is die echt, of wordt die ons aangepraat? Moéten we wel bang zijn, want de wereld wordt toch voortdurend veiliger? Laten we ons er niet te veel door verlammen, terwijl angst ons misschien ook juist zorgzamer maakt? Trilogie van de angst werpt drie verschillende perspectieven op het fenomeen: filosofe en schrijfster Alicja Gescinska presenteert een nagelnieuw essay, Damiaan Denys (filosoof en psychiater) en Bram Vervliet (biologisch psycholoog) fileren angst vanuit hun eigen wetenschappelijke invalshoek. Pianist Daan Vandewalle bedaart de gemoederen of pookt ze op, improviserend tussen de verschillende standpunten door, soms jazzy, soms klassiek.

met Alicja Gescinska, Damiaan Denys en Bram Vervliet (sprekers), Sven Speybrouck (gastheer) en Daan Vandewalle (piano)

een organisatie van Academische Stichting Leuven i.s.m. 30CC

info en tickets: Trilogie van de angst -Tweede Karakterfeest | 30CC

15/11/2023
Schouwburg Leuven
Uitreiking Eerste ASl-Prijs Voor Wetenschapskritiek en -Communicatie

Eveneens op het Tweede Karakterfeest zal ASL voor het eerst de nieuwe ASL-Prijs voor Wetenschapskritiek en -communicatie uitreiken. Dit jaar is de categorie Humane Wetenschappen aan de beurt. De jury kreeg eenendertig inzendingen binnen en zal hieruit eerstdaags een laureaat kiezen. Op het Karakterfeest zal de jury haar keuze motiveren en het boek kort aan het publiek voorstellen.

25/06/2023
Leopold Vanderkelenstraat 28, 3000 Leuven
Tweede ZIGO-Zondag

Op onze tweede ZIGO-Zondag gaat gastheer Koen Fillet in gesprek met historica Magaly Rodriguez Garcia. Vertrekkend van het prachtige interview dat Zwijgen Is Geen Optie maakte met Magaly Rodriguez Garcia, gaat Fillet dieper in op het boek dat zij samen met Elwin Hofman en Pieter Vanhees publiceerde in 2022: Seks voor geld. Een geschiedenis van de prostitutie in België. Maar ook tal van verwante en minder verwante thema’s komen aan bod.

Het evenement vindt plaats op 25 juni2023 in Barbóék-in-M (Museum M in Leuven) vanaf 11.10u. Deelname is gratis, maar inschrijving verplicht; het aantal plaatsen is beperkt. ASL-leden worden verwelkomd met koffie en gebak. Aanmelden kan via info@academischestichtingleuven.be tot en met 23 juni.

De tweede Zigo-Zondag, met als centrale gaste historica Magaly Rodriguez Garcia (KU Leuven), wordt door omstandigheden verplaatst naar de herfst. Preciezere informatie volgt later.

19/03/2023
Eerste ZIGO-Zondag

Op deze eerst Zigo-Zondag gaat gastheer Koen Fillet in gesprek met kosmoloog en theoretisch fysicus Thomas Hertog. Vertrekkend van het mooie interview dat Zwijgen Is Geen Optie met Hertog maakte, gaat Koen Fillet met hem dieper in op zijn persverse boek Het ontstaan van de tijd en op het recent opgedoken interview met Georges Lemaître, de bekenker van de big-bang-theorie.

Het evenement vindt plaats op 19 maart 2023 in Barbóék-in-M (Museum M in Leuven) vanaf 11.10u. Deelname is gratis, maar inschrijving verplicht; het aantal plaatsen is beperkt. ASL-leden worden verwelkomd met koffie en gebak. Aanmelden kan via info@academischestichtingleuven.be tot en met 15 maart.

Link naar het programma

06/12/2022
30CC/Schouwburg - Bondgenotenlaan 21, 3000 Leuven
Eerste Karakterfeest

Gender is hot! In zowat elke discussie eist het thema vandaag zijn plaats op. Volgens de wereldberoemde primatoloog Frans de Waal is er dan maar best een bioloog in de buurt: meningen zijn welkom, maar de wetenschap heeft ook haar zegje.

De Waal geeft eerst een presentatie over zijn onderzoek naar bonobo’s en chimpansees, onze meest nabije verwanten. Daarna trekt hij de genderdiscussie verder open met filosofe Griet Vandermassen(UGent) en biologisch psycholoog Rudi D'Hooge (KU Leuven).

Radiopresentator en kersvers Universiteit-van-Vlaanderen-directeur Sven Speybrouck leidt de debatten.